Wednesday, March 31, 2010

NIKMATNYA MELIHAT WAJAH ALLAH...

Setelah beberapa lama mengelilingi Hadiratul Quddus, malaikat Jibril lalu membawa ke semua ahli syurga berkenaan berkumpul untuk menghadiri satu upacara perhimpunan agung. Allah SWT memerintahkan malaikat Jibril untuk membentangkan satu hamparan permaidani, maka duduklah para tetamu Allah SWT itu berehat dengan penuh gembira dan selera sekali. Seketika kemudian Allah SWT pun memerintah para malaikat: ”Berikan makan kepada para waliku” Maka muncullah para pelayan membawa pelbagai hidangan istimewa. Semakin banyak dimakan, semakin semakin terasa lazat rasanya. Setiap suap tidak sama rasanya. Subhanallah......mereka terus menikmati hidangan makanan sepuas-puasnya. Setelah makan, Allah SWT memerintahkan : ”Berikan minum pada hamba-hambaKu”. Maka para tetamu Allah SWT tersebut diberi minuman yang rasa airnya bertambah lazat pada setiap teguk. Allahuakbar.....

Setelah para tetamu Allah SWT tersebut menikmati jamuan di ”hari pertama” mereka dikumpullkan beramai-ramai, Allah SWT pun memerintah malaikat Jibril supaya menghadiahkan kepada mereka pakaian-pakaian syurga. Tubuh badan mereka disaluti dengan pelbagai perhiasan yang amat baik dan terlalu tinggi nilainya samaada perhiasan cincin emas yang bertatahkan batu-bata delima atau berlian yang terlalu ajaib dan menakjubkan. Setiap cincin yang dipakai oleh tetamu Allah SWT tersurat kalimah-kalimah tertentu yang memuji kebesaran Allah SWT. Mereka juga dihiasi dengan mahkota syurga yang dihiasi dengan batu-batu permata yang bergemerlapan.

Allah SWT memerintahkan malaikat Jibril menghantar pula bau-bauan harum untuk para tetamu yang tidak terbilang ramainya itu. Maka muncullah seekor burung yang sangat ajaib rupanya dan terlalu cantik pula warnanya terbang di dalam taman syurga yang permai itu, sambil mengembangkan sayapnya mengelilingi kepada mereka. Maka terpeciklah bau-bauan yang sangat harum hasil dari sayap-sayap burung ajaib tersebut lalu merenjis pada tubuh dan pakaian setiap tetamu Allah SWT yang hadir pada majlis itu. Maka bertambah harum dan bertambah nyamanlah suasana syurga pada masa itu. Alangkah tercegangnya para tetamu Allah SWT itu melihat dan mengalami kejadian ajaib yang ditunjukkan oleh Allah SWT itu, sebagai janji kesenangan dan kebahagiaan yang bakal dinikmati oleh manusia yang beriman di alam akhirat nanti.

Seketika kemudian secara tiba-tiba muncullah sebuah mimbar yang diperbuat daripada Nur. Malaikat Jibril mara di tengah manusia yang ramai itu sambil membimbing tangan Nabi Musa naik ke atas mimbar tersebut untuk membaca kitab Taurat. Nabi Musa pun memperdengarkan bacaan Taurat dengan bacaan yang lembut dan jelas didengar oleh sekalian hadirin. Setelah itu, malaikat Jibril menjemput pula nabi Isa naik ke atas mimbar untuk membacakan kitan Injil seperti yang pernah diturunkan ke atas baginda oleh Allah SWT. Setelah nabi Isa memperdengarkan bacaannya, tibalah giliran nabi Daud pula untuk membacakan kitab zabur. Bagindapun memperdengarkan bacaan kitab zabur dengan suara yang amat merdu hingga terpegunlah sekalian tetamu Allah SWT pada hari itu. Setelah itu, malaikat Jibril menjemput Rasululah SAW naik ke atas mimbar untuk memperdengarkan bacaan Al-Quran. Rasulullah SAW pun membaca Al-Quran dengan suara yang paling merdu dan tidak pernah didengar oleh mana-mana manusia sebelum ini.

Setelah selesai pembacaan kitab-kitab suci yang pernah diturunkan oleh Allah SWT pada umat manusia, maka tiba-tiba terdengarlah satu suara paling merdu memenuhi ruang syurga yang terbentang luas itu. Suara itu merupakan ”Kalam” (perkataan) Allah SWT sendiri yang pertama kali didengar oleh sekalian ahli syurga tersebut :


”Akulah Tuhanmu telah menepati apa yang Aku janjikan kepadamu, dan kini kamu boleh meminta nescaya Aku akan berikan permintaanmu.”

Jawab Ahli syurga berulang-ulang :

”Kami minta redhaMu, kami minta redhaMu.”

Dijawab oleh Allah SWT :

”Aku redha kepadamu bahkan masih ada tambahan lagi daripadaKu, pada hari ini Aku muliakan kamu dengan penghormatan yang terbesar dari semua yang telah kamu terima.”


Maka dibukakan hijab sehingga mereka dapat melihat Zat Allah SWT yang Maha Mulia sekehendak Allah, maka segera mereka bersujud kepada Allah sehingga Allah SWT menyuruh mereka : ”Angkatlah kepalamu sebab kini bukan masa beribadat.”

Maka disitu mereka lupa pada nikmat-nikmat yang sebelumnya dan terasa benar bahawa tidak ada nikmat lebih besar daripada melihat dzat Allah SWT yang Maha Mulia. Kemudian mereka kembali maka semerbak bau harum dari bawah ’Arasy dari bukit kasturi yang putih dan ditaburkan diatas kepala mereka, di atas ubun-ubun kuda mereka, maka apabila mereka kembali kepada isteri-isterinya terlihat bertambah cantik, lebih cantik dari biasa sehingga isteri-isteri mereka berkata :

”Kamu kini lebih cantik dari yang biasa.”


Ya Allah, layakkah aku untuk melihat wajahMU.....

Dalam kerinduanku untuk berjumpa denganMU, semakin takut pula aku kepadaMU...

Ya Allah terimalah aku sebagai kekasihMU.....Allah...

Sekadar Perkongsian

(Sumber : Buku Malam Pertama Di Syurga)
karangan Adil Akhyar, SH,LL.M

1 comments:

FarhahNur said...

Salam aleik..

Saudara, mohon untuk letak link penulisan ini dalam blog saya ya..

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Dulu, Kini dan Selamanya...

Dulu, Kini dan Selamanya...

### salam ukhwah ###....

My Photo
Mujahideen
Dilahirkan pada 30 Ogos 1984, anak ke 2 dr 6 adik bradik. sekarang menuntut di Universiti Pentarbiyahan Syuhada' Islam,program pendidikan moral. erm...stakat tu je kot :-) "kadangkala kite perlu menangis supaya kite sedar hidup ini bukan sekadar utk ketawa, namun, kite juga perlu ketawa, supaya kite sedar betapa bernilainya setitis air mata...."
View my complete profile

MUTIARA KATA

Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: "Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah." - (Riwayat Muslim)

bicara siswa

Followers

Nasyid FM

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all