Wednesday, April 27, 2011

Pelihara hubungan jarak jauh


Assalamu`alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

Bagaimana untuk memelihara dan mengekalkan hubungan jarak jauh yang dilalui?

Pelbagai perasaan yang merunsingkan, menyedihkan dan memeningkan apabila berada dalam situasi cinta jarak jauh ini. Malah dalam buku bertajuk : Cinta dan Kebahagiaan Rumahtangga hasil tulisan Richard Templer ada menyatakan bahawa dalam situasi sedemikian haruslah mencari bahagia sendiri. Manusia mestilah bahagia dengan diri sendiri, sebelum dapat membahagiakan orang lain.

Sebenarnya, tinggal berjauhan lantaran tuntutan pekerjaan atau pendidikan bukan bermakna anda tidak boleh berbuat apa-apa. Bak kata orang ' jauh di mata, dekat di hati '. Inilah ungkapan yang sesuai untuk menggambarkan rumah tangga jarak jauh. SubhanAllah!

Lantaran itu, tinggal berjauhan boleh memberikan kebahagiaan sekiranya setiap pasangan saling berkorban antara satu sama lain. Masing-masing juga perlu memberi sokongan padu antara satu sama lain demi menggarap masa depan keluarga. Kepercayaan antara suami isteri juga signifikan dalam mengemudi bahtera dunia ini. Hal ini disebabkan, ia menjadi satu kewajipan penting dalam memelihara hubungan jarak jauh.

Percayalah pada diri sendiri bahawa boleh mengatasi masalah keluarga dan percayalah bahawa pasangan tetap menjaga dirinya. Tanpa kepercayaan yang kuat semuanya boleh hancur. Kemungkinan ketakutan muncul apabila anda memikirkan pasangan akan berlaku curang apabila berada berjauhan. Na`uzubillah.

Oleh itu, usahlah risau sebaliknya berfikirlah secara positif bahawa pasangan anda mempunyai perasaan yang sama dan kerinduan yang sama. InsyaAllah. Kalau sentiasa berfikiran negatif dan su`zhoon ini akan merugikan dan menjadikan diri tertekan. Malah boleh memudaratkan dan membenamkan semangat serta kepercayaan yang selama ini dipegang bagi pasangan yang berjauhan.

Selain itu sibukkan diri. Dengan wasilah ini, ia boleh membantu mengurangkan kesunyian. Carilah aktiviti yang sesuai dengan diri anda untuk dilakukan supaya waktu yang terluang dapat terisi dengan sebaiknya. Meskipun berjauhan, kita perlu bijak membahagikan waktu dan masa untuk berkomunikasi dan berhubung seperti melalui telefon, emel, khidmat pesanan ringkas ( SMS) dan sebagainya.

Tetapi, janganlah terlalu kerap menghubungi sehingga pasangan berasa terganggu dan tidak dipercayai. Oleh itu, batasi hubungan agar rasa rindu tetap terpelihara dengan baik. Selain itu, agar hubungan terpelihara libatkan anak dalam berkomunikasi kerana anak adalah antara faktor pengikat suatu hubungan. Misalnya, ketika menelefon berilah peluang si kecil untuk berbual dan mendengar suara ibu atau ayahnya.

Selain itu, jangan jadikan jauh sebagai alasan. Cinta perlukan komitmen. Cinta juga adalah tanggungjawab. Walaupun jauh, berusahalah cari masa untuk berjumpa dengan pasangan. Sebagai contoh, si suami bekerja di Borneo manakala si isteri pula bekerja di Semenanjung, cuba cari kesempatan yang sesuai untuk berjumpa dan bercuti...^-^ Paling tidak pun apabila ada cuti panjang menjelang. Janganlah tidak berjumpa langsung. Sudah pasti rindu di hati akan semakin memberontak apabila berjauhan. Tetapi ingatlah, jangan jadikan jarak jauh itu sebagai pemusnah cinta murni itu. Sebaiknya, jadikan ia sebagai satu cabaran yang akan memberikan kita lebih bersemangat untuk meneruskan cinta. Allahu Akbar!

Boleh disimpulkan, jauh itu bukan satu perkara yang tidak baik. Cumanya, ia boleh menjadi salah satu platform untuk memupuk rasa kasih sayang dan mengajar pasangan menjadi seorang kekasih yang setia. Oleh itu, jangan lupa ye untuk mendoakan pasangan kita seusai solat kerana Allah yang menentukan segala-galanya. Hanya kepada-Nya lah sumber kekuatan cinta kita. Wallahu`alam.



' Binalah jambatan menuju hidup mulia, rumahtangga bahagia'

1 comments:

syauqahsolehah said...

lama tak menyinggah. banyak entry perkongsian bd ye cikgu.

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Dulu, Kini dan Selamanya...

Dulu, Kini dan Selamanya...

### salam ukhwah ###....

My Photo
Mujahideen
Dilahirkan pada 30 Ogos 1984, anak ke 2 dr 6 adik bradik. sekarang menuntut di Universiti Pentarbiyahan Syuhada' Islam,program pendidikan moral. erm...stakat tu je kot :-) "kadangkala kite perlu menangis supaya kite sedar hidup ini bukan sekadar utk ketawa, namun, kite juga perlu ketawa, supaya kite sedar betapa bernilainya setitis air mata...."
View my complete profile

MUTIARA KATA

Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: "Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah." - (Riwayat Muslim)

bicara siswa

Followers

Nasyid FM

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all