Thursday, October 23, 2008

TSUNAMI POLITIK KAMPUS UPSI....

Era kebangkitan mahasiswa khususnya di UPSI makin terserlah dengan kemenangan 8 calon 'kebajikan' yang nyata membuka mata banyak pihak. Perbandingan PRK kali ini dengan PRK sesi2 lepas ternyata banyak memberi kesan kepada landskap politik kampus itu sendiri. Mana tidaknya sejarah di UPSI telah tercatat sebagai yang terhangat dengan isu menang tanpa bertanding bagi kumpulan PRO ASPIRASI(kini kualiti) selama 2 tahun berturut-turut.

Mahasiswa pada waktu itu di gula-gulakan dengan isu penempatan mengajar dan ianya sedikit sebanyak mempengaruhi minda mereka yang bergelar pelajar UPSI. Apa tidaknya pengkhususan pengajian mereka adalah bidang pendidikan semata-mata.
Pertandingan pada waktu itu ternyata berat sebelah apabila TNC HEPA UPSI sendiri Prof. Dato' Dr. Abdullah Al Hadi turut berkempen untuk memenangkan calon pilihan mereka.

PRK UPSI di bawah seliaan beliau di boikot oleh kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai PRO MAHASISWA atas sebab2 tekanan yang amat kuat dari pihak HEP dan tiada pertandingan yang berlangsung selama 2 tahun berturut-turut. Tidak hairanlah jika kepimpinan MPP ketika itu menyerlahkan banyak kelemahan dengan isu2 dalaman dan ianya menjadi bahan bualan sesetengah pelajar yang sentiasa mengikuti perkembangan mereka hingga ke hari ini.

Gelanggang pertandingan yang adil bagi memilih kepimpinan MPP UPSI kembali di buka oleh TNC HEPA Prof. Dr. Shaharudin b. Abd Aziz yang menggantikan Dato' Dr. Abdullah Al Hadi pada sesi 2007/ 2008. Kegigihan beliau untuk melihat suatu pertandingan yang sihat menjadi bualan pemerhati dan aktivis PRK ketika itu. Ternyata kem PRO ASPIRASI masih gagah apabila mereka menyapu bersih semua kerusi yang di pertandingkan.

Semalam, umpama tsunami melanda UPSI apabila 8 calon kebajikan telah berjaya memecah dominasi serpihan PRO ASPIRASI. Sebelum makluman keputusan di buat lagi sudah kelihatan riak2 wajah beberapa orang kuat mereka bahawa suatu bencana akan berlaku. Suara mahasiswa nyata sekali di terjemahkan dalam pemilihan MPP kali ini. Mereka juga semakin matang dan berani dalam menilai isu2 yang di mainkan serta bijak dalam membuat keputusan. Jelas sekali mereka inginkan suatu perubahan dalam politik kampus.

Ternyata pendekatan yang di bawa serpihan ini semakin tidak relevan dengan mahasiswa. Jangka hayat mereka juga akan di tentukan oleh tsunami kedua pada tahun hadapan seandainya masih dengan pendekatan lama yang kurang di senangi kebanyakan mahasiswa.

sumber : upsionline.blogspot.com

0 comments:

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Dulu, Kini dan Selamanya...

Dulu, Kini dan Selamanya...

### salam ukhwah ###....

My Photo
Mujahideen
Dilahirkan pada 30 Ogos 1984, anak ke 2 dr 6 adik bradik. sekarang menuntut di Universiti Pentarbiyahan Syuhada' Islam,program pendidikan moral. erm...stakat tu je kot :-) "kadangkala kite perlu menangis supaya kite sedar hidup ini bukan sekadar utk ketawa, namun, kite juga perlu ketawa, supaya kite sedar betapa bernilainya setitis air mata...."
View my complete profile

MUTIARA KATA

Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: "Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah." - (Riwayat Muslim)

bicara siswa

Followers

Nasyid FM

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all