Friday, October 17, 2008

PAK LAH BELUM KALAH.....

Apa itu politik? Politik ialah seni merebut kuasa. Mereka yang gelojoh, mereka yang terburu-buru, mereka yang tak berseni pasti akan tersungkur sebelum sampai di pintu kuasa. Dan Pak Lah bukanlah orang yang gelojoh dan terburu-buru. Pak Lah orang yang berseni. Mungkin Pak Lah sering dipotretkan sebagai Perdana Menteri yang lembab dan kerap tidur. Tetapi di sebalik wajah-wajah negatif yang sering dipotretkan oleh blogger-blogger, Pak Lah sebenarnya sangat licik. Langkahnya berseni. Susun aturnya halus tak terjangka.

Tidak menghairankan kerana di belakangnya ialah Khairy Jamaludin, menantu anak perempuan kesayangannya. Anak muda lulusan Oxford. Kacak, petah berbicara dan mahir di dalam seni merebut kuasa. Buku The Prince karya Niccolo Machiavelli mungkin sudah berkali-kali dikhatamnya. Jangan terperanjat jika sebelum March tahun hadapan kemungkinan besar Najib yang tersungkur di pintu kuasa. Dan Pak Lah terus kekal sebagai Perdana Menteri Malaysia. Bagaimana mungkin Pak Lah kekal berkuasa dan Najib pula yang akan tersungkur?

Kita mulakan dengan suatu pernyataan dasar yang cukup mudah iaitu: “Orang yang memegang kuasa tidak akan dengan mudah melepaskannya. Orang yang memegang kuasa tidak akan duduk diam jika diancam. Sekali sudah mengecap nikmat kuasa, keinginan untuk terus memilikinya akan semakin kuat. Orang yang memiliki kuasa akan melakukan apa sahaja untuk terus mempertahankan dan seterusnya mengekalkan kuasa yang dimilikinya itu”.

Pernyataan di atas harus difahami oleh semua orang. Ini hakikat kuasa. Ini adalah sifat kuasa. Apatah lagi kuasa yang tertinggi di dalam negara, seperti jawatan Perdana Menteri Malaysia. Tentunya akan mengundang keinginan yang lebih kuat untuk tidak melepaskannya dengan mudah. Dengan kuasa yang ada, status, prestij, kedudukan, kehormatan dan kekayaan dapat diperolehi melaluinya. Melalui kuasa juga, kuasa yang lebih besar dapat dikumpulkan. Dan Pak Lah tak akan melepaskan kuasanya dengan mudah. Pak Lah akan terus mempertahankannya.

Perhimpunan Agung UMNO akan diadakan pada bulan March tahun hadapan. Hampir 5 bulan lagi. Lima bulan di dalam politik adalah jangkamasa yang lama. Macam-macam yang boleh terjadi. Kawan menjadi lawan. Lawan menjadi kawan. Segalanya serba mungkin. Lima bulan adalah suatu tempoh yang lama dalam medan tempur politik Malaysia.

Pelan peralihan kuasa jawatan Presiden UMNO adalah suatu sandiwara untuk mengabui mata Najib dan kuncu-kuncunya. Memang benar Pak Lah telah menyatakan kesediaannya untuk melepaskan jawatan Presiden UMNO dan seterusnya jawatan Perdana Menteri Malaysia. Itu suatu taktik yang licik. Mengundur ke belakang setapak untuk maju ke hadapan dua tapak. Memberi harapan sebelum memukul kembali ketika musuh alpa. Keyakinan yang ada pada Najib dan kuncu-kuncunya sekarang ini dengan jumlah pencalonan yang tinggi untuk Pemilihan Agung yang akan datang mungkin akan melalaikan mereka. Di waktu lalai itulah nanti Pak Lah akan memukul Najib sampai terbarai.

Dua peluru awal sudah pun dilepaskan. Najib hampir terbarai. Skandal SMS dan Skandal Pembelian Eurocopter baru sahaja terbongkar. Entah apa lagi yang akan terbongkar, pasti menarik untuk diselongkar oleh Pak Lah. Tahun 2009 belum lagi sampai, dua peluru awal sudah pun dilepaskan. Najib belum terbarai tetapi March 2009 masih jauh lagi. Lima bulan suatu jangkamasa yang panjang. Lima bulan lagi kuasa masih ditangan Pak Lah. Selagi kuasa masih ditangan Pak Lah; Pak Lah belum kalah!

0 comments:

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Dulu, Kini dan Selamanya...

Dulu, Kini dan Selamanya...

### salam ukhwah ###....

My Photo
Mujahideen
Dilahirkan pada 30 Ogos 1984, anak ke 2 dr 6 adik bradik. sekarang menuntut di Universiti Pentarbiyahan Syuhada' Islam,program pendidikan moral. erm...stakat tu je kot :-) "kadangkala kite perlu menangis supaya kite sedar hidup ini bukan sekadar utk ketawa, namun, kite juga perlu ketawa, supaya kite sedar betapa bernilainya setitis air mata...."
View my complete profile

MUTIARA KATA

Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: "Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah." - (Riwayat Muslim)

bicara siswa

Followers

Nasyid FM

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all