Friday, October 17, 2008

PAK LAH GEMPUR NAJIB TERSUNGKUR....

Tidakkah kita tertanya-tanya mengapa secara tiba-tiba Pak Lah mengambil-alih jawatan Menteri Pertahanan dan menyerahkan jawatan Menteri Kewangan kepada Najib? Apa rasionalnya? Apa muslihatnya? Pak Lah sudah menduga akan ada desakan untuk dia melepaskan kuasa selepas kekalahan BN di lima negeri dan merosotnya kerusi BN di Parlimen. Desakan ini semakin lama semakin kuat. Suatu krisis keyakinan terhadap kepimpinan Pak Lah telah direkayasa oleh musuh-musuh politiknya untuk mendesak Pak Lah melepaskan kuasa. Inilah yang terjadi sekarang ini hinggakan Pak Lah terpaksa mengumumkan bahawa dia tidak akan bertanding jawatan Presiden UMNO di Perhimpunan Agung UMNO pada bulan March tahun hadapan.

Tetapi sebelum Pak Lah mengumumkan keputusannya untuk tidak bertanding, Pak Lah telah melakukan suatu langkah yang cukup strategik, iaitu mengambil-alih jawatan Menteri Pertahanan daripada Najib. Apa signifikannya langkah ini?

1. Dengan memegang jawatan Menteri Pertahanan, Pak Lah juga memegang unit kuasa yang terpenting di dalam negara. Tentera adalah alat negara yang paling berkuasa. Kuasa datang dari muncung senjata. Mana-mana mahasiswa jurusan Sains Politik sudah tentu maklum tentang kenyataan ini. Tentera adalah benteng terakhir untuk mempertahankan kekuasaan. Ini hakikat di dalam mana-mana analisis tentang negara atau daulah khususnya di negara-negara dunia ketiga.

1. Menguasai tentera bermakna Pak Lah bukan sahaja dapat memantau dan menggali rahsia Najib tetapi juga mengawal ancaman dari Pakatan Rakyat jika sekiranya pelan peralihan kuasa oleh Pakatan Rakyat melalui jalan lompat parti berjaya dilaksanakan. Jadi, memegang jawatan Menteri Pertahanan memberi kedudukan strategik untuk Pak Lah menangani ancaman internal di dalam percaturan politik UMNO dan juga menangani ancaman eksternal dari Pakatan Rakyat. Tentera boleh digunakan untuk meneutralise ancaman Najib dan pada masa yang sama menghalang kuasa dari jatuh ke tangan Pakatan Rakyat.

1. Ancaman Najib ke atas Pak Lah boleh dineutralisekan melalui penggunaan risikan tentera. Dengan memegang jawatan Menteri Pertahanan, Pak Lah sekarang mempunyai akses yang lebih luas terhadap risikan tentera. Risikan tentera dikatakan lebih cekap, mantap dan tajam dari risikan Polis. Lagi pun hubungan antara pihak Polis dan Pak Lah tidak rapat. Memang telah diketahui umum bahawa pihak Polis tidak senang dengan beberapa tindakan Pak Lah khususnya sokongan Pak Lah terhadap cadangan untuk menubuhkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salahlaku Polis (IPCMC). Umumnya pihak Polis kelihatan lebih cenderung menyebelahi Najib dari Pak Lah. Kerana itu Pak Lah tidak dapat menaruh kepercayaan penuh kepada pihak Polis.

1. Walau pun tidak mendapat dukungan dari pihak Polis, Pak Lah kini ada tentera di belakangnya. Dengan adanya akses terhadap risikan tentera yang lebih cekap, mantap dan tajam, kes Altantuya mungkin akan dapat dibongkarkan hingga ke akar umbinya. Setakat ini risikan Polis terhadap kes Altantuya terlalu banyak lompongnya. Banyak yang cuba disembunyikan oleh pihak Polis. Ramai rakyat Malaysia yang menganggap kes Altantuya adalah suatu sandiwara untuk melindungi pemimpin politik tertentu. Jadi, dengan kuasanya sekarang sebagai Menteri Pertahanan, Pak Lah berpeluang untuk menggunakan risikan tentera bagi mencari bukti-bukti kes Altantuya yang kemungkinan besar boleh dikaitkan dengan Najib.

1. Jangan lupa akuan bersumpah Raja Petra yang mengaitkan kes pembunuhan Altantuya dengan salah seorang anggota tentera yang berpangkat Kolonel bersama isterinya. Memandangkan dahulu Najib yang memegang jawatan Menteri Pertahanan, cerita tentang Kolonel Tentera ini mati begitu sahaja tanpa sebarang laporan dan siasatan susulan. Sekarang dengan jawatan sebagai Menteri Pertahanan yang baru, Pak Lah boleh membongkar rahsia di sebalik akuan bersumpah Raja Petra yang mengaitkan pembunuhan Altantuya dengan Kolonel tentera tersebut. Jika Pak Lah berjaya membuktikan akuan bersumpah Raja Petra itu dengan mengaitkannya dengan Kolonel tentera tersebut kemungkinan besar kes pembunuhan Altantuya ini akan membawa kita kepada Rosmah; dan Najib juga kemungkinan besar akan turut terkait sekali.

2. Sebagai Menteri Pertahanan yang baru, Pak lah juga sekarang mempunyai akses terhadap fail-fail pembelian senjata, jet pejuang, kapal selam dan pelbagai senjata lain. Sepanjang tempoh Najib berkuasa sebagai Menteri Pertahanan, berbillion-billion duit rakyat Malaysia telah digunakan untuk transaksi pembelian senjata. Kes yang paling meragukan ialah kes pembelian kapal selam dari Peranchis yang sering dikaitkan dengan penglibatan Altantuya sebagai seorang jurubahasa dan penterjemah di dalam rundingan pembelian senjata yang bernilai berbillion ringgit itu. Jadi, Pak Lah sekarang punya akses terhadap semua fail-fail tersebut. Kemungkinan besar penyalahgunaan kuasa, rasuah dan korupsi yang mungkin berlaku di dalam transaksi bernilai berbillion ringgit itu boleh digunakan untuk mengaitkannya dengan Najib, memandangkan transaksi yang meragukan itu berlaku ketika Najib menjadi Menteri Pertahanan.

3. Bertukarnya Najib dari portfolio Menteri Pertahanan kepada portfolio Menteri Kewangan, membawa beban kerja yang lebih banyak dan berat. Tambahan pula dengan suasana ekonomi yang tidak menentu sekarang ini. Apatah lagi keadaan ekonomi Malaysia sekarang ini berada di dalam keadaan yang parah. Pakar-pakar ekonomi menjangkakan suatu tsunami besar akan melanda ekonomi global tidak lama lagi dan Malaysia tidak terkecuali daripadanya. Kerana itu, Najib pasti akan disibukkan dengan beban-beban kerja untuk memulihkan semula ekonomi negara. Memegang jawatan sebagai Menteri Kewangan membawa tanggungjawab yang besar kepada Najib. Sebarang langkah yang diambil oleh Najib untuk menangani ekonomi negara akan diteliti. Sebarang kesalahan dan kesilapan yang membawa kemudharatan ekonomi kepada negara akan diletakkan di bahu Najib sebagai Menteri Kewangan yang baru. Kesibukan Najib di portfolio barunya itu akan memberi masa dan kelebihan kepada Pak Lah untuk menstrategikan langkahnya di dalam meneutralisekan ancaman Najib.

1. Ancaman daripada Najib bukan sahaja boleh dineutralisekan melalui risikan tentera yang cekap, mantap dan tajam tetapi juga seluruh karier Najib sebagai ahli politik akan berkubur jika sekiranya terdapat bukti-bukti yang mengaitkan Najib dengan Altantuya. Najib sebelum ini sudah berkali-kali menyatakan bahawa dia tidak kenal sama sekali dengan Altantuya. Malahan Najib juga sudah melakukan sumpah secara Islam di dalam Masjid ketika pilihanraya Permatang Pauh yang lepas untuk membuktikan bahawa dia tidak pernah mengenali Altantuya. Hanya satu bukti sahaja yang diperlukan untuk menamatkan riwayat politik Najib. Gambar Najib bersama Altantuya dan Razak Baginda di Paris. Gambar ini telah disebut oleh sepupu Altantuya yang menjadi saksi di dalam perbicaraan kes Altantuya di mahkamah. Jika kewujudan gambar ini berjaya dibuktikan dan seterusnya dikeluarkan untuk tatapan seluruh rakyat Malaysia, Najib akan terpaksa menamatkan karier politiknya di dalam keadaan yang mengaibkan. Tidak mustahil ini semua boleh dibuktikan kerana sekarang sebagai Menteri Pertahanan Pak Lah mempunyai akses terhadap risikan tentera yang lebih cekap, mantap dan tajam. Dan jika ini berlaku, Pak Lah akan terus kekal sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia. Manakala Khairy, Kamaludin, Scomi dan kroni-kroni mereka akan turut selamat dari dicantas oleh Najib dan kuncu-kuncunya.

March 2009 masih jauh. Lima bulan adalah suatu jangkamasa yang lama. Lima bulan yang akan dipenuhi dengan pelbagai tipu-muslihat, tikam-menikam dan sepak terajang politik demi kuasa. Politik sememangnya ialah seni merebut kuasa. Orang yang memegang kuasa tidak akan hanya duduk diam jika diancam. Orang yang memiliki kuasa tidak akan melepaskan kuasanya dengan mudah. Siapa yang lebih berseni – Pak Lah atau Najib? Lima bulan lagi kuasa masih di tangan Pak Lah. Lima bulan yang panjang. Cukup panjang untuk Pak Lah menggempur sehingga Najib tersungkur.

0 comments:

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Dulu, Kini dan Selamanya...

Dulu, Kini dan Selamanya...

### salam ukhwah ###....

My Photo
Mujahideen
Dilahirkan pada 30 Ogos 1984, anak ke 2 dr 6 adik bradik. sekarang menuntut di Universiti Pentarbiyahan Syuhada' Islam,program pendidikan moral. erm...stakat tu je kot :-) "kadangkala kite perlu menangis supaya kite sedar hidup ini bukan sekadar utk ketawa, namun, kite juga perlu ketawa, supaya kite sedar betapa bernilainya setitis air mata...."
View my complete profile

MUTIARA KATA

Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: "Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah." - (Riwayat Muslim)

bicara siswa

Followers

Nasyid FM

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all