Tuesday, July 15, 2008


"INIKAH PEMIMPIN YANG KITA BAWAKAN DALAM PARLIMEN" tuntas DSAI kepada DASC



Malam tadi saya bersama beberapa orang sahabat seperjuangan di kampus UPSI, berkesempatan melihat pertembungan debat antara dua pihak yang saya rasakan majoriti rakyat Malaysia menontonnya. Cukuplah kami membuat kesimpulan sebulat suara usul ini diterima dengan margin selesa , majoriti 9-0 ( kesemua rakan mengundi sebulat suara kes berpihak kepada DSAI atas kegagalan DASC mengemukanakn hujah yang tepat dan menjawab persoalan perdebatan). Menteri Penerangan Ahmad Shabery Cheek yang mempertaruhkan jawatannya apabila berdebat dengan penasihat Pakatan Rakyat Anwar Ibrahim mengenai isu kenaikan harga minyak yang diadakan di Balai Budaya Tun Syed Nasir, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) malam ini (15 Julai), jelas telah gagal mempertahankan institusi yang diwakilinya iaitu kerajaan.



Ahmad Shabery bukan sahaja gagal tetapi cukup mengecewakan dalam perdebatan yang dipancar secara langsung ke seluruh negara oleh dua buah stesen tv, TV9 dan Bernama TV.

Ahmad Shabery gagal menyentuh, menjawab dan memperincikan topik yang ditetapkan tetapi lebih cenderong menyindir dan menghentam peribadi Anwar ( Dalam Kemahiran Berfikir ianya dipanggil Falasi Posto Ed Ergo Hoc) termasuk mengungkit-ungkit perkara yang sudah hampir 35 tahun berlalu. ( motif?)

Nampaknya, Ahmad Shabery menggunakan peluang debat untuk tujuan politik murahan dan sikapnya itu tidak memberi faedah atau kelebihan kepada kerajaan yang diwakilinya selaku menteri penerangan. Tepukan dan sorakan yang diberi oleh para penyokongnya bukan bermakna ianya betul. Biasalah, itu kerja penyokong dan sekiranya pegawai dan kakitangan di Angkasapuri memujinya, itupun sesuatu yang biasa. Di depan menteri cakap lain, di belakang lain bicara.


Ahmad Shabery jauh menyimpang daripada tajuk atau persoalan pokok yang diperbahaskan dan ini adalah satu kesilapan. Yang jelas, dia bukan seorang pemidato apatah lagi pendebat atau pembahas yang baik. Nampaknya dia gagal menimba ilmu dan mempelajari sesuatu daripada mantan bosnya, Tengku Razaleigh Hamzah semasa cergas dalam Semangat 46.

Syabas dan tahniah kepada Anwar Ibrahim yang walaupun sedang menghadapi ancaman untuk ditangkap oleh pihak berkuasa, masih mampu tenang dan tersenyum menerima serangan peribadi dan tidak pula menyerang balas. Anwar tidak banyak lari daripada topik dan hujah-hujahnya mudah difahami oleh majoriti rakyat yang menonton siaran langsung itu.

Namun secara konklusinya, DSAI telah mewakili seluruh rakyat Malaysia untuk mengutarakan masalah rakyat ini. Saya cukup tertarik apabila satu soalan diutarakan kepada DSAI - "jika Dato Seri tidak perlu menjadi PM, bolehkah dato' seri menyumbangkan idea dan berkongsi dengan kerajaan?" jawapan mudah DSAI, saya berdiri disini bukannnya sebagai PM , dan tak tau lagi 2 atau 3 hari ni nasib saya (dengan pelbagai isu)" dengan spontan dan bersahaja. Justeru itu saya mengiktiraf DSAI pada malam ini adalah hero perjuangan masyarakat dalam menuntut pelbagai polemik ekonomi negara khasnya isu kenaikan harga minyak.

p/s : Smoga PAKATAN RAKYAT meneruskan perjuangan untuk mendesak kerajaan barisan nasional ke arah ketelusan dalam pentadbiran negara.... perjuangan mahasiswa di kampus pulak cmne ye? rasanya elok jgk skiranya MPP aspirasi adakan pendebatan dgn Wakil dari pro-mahasiswa.....baru lah sume org dapat menilai kan....

0 comments:

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Dulu, Kini dan Selamanya...

Dulu, Kini dan Selamanya...

### salam ukhwah ###....

My Photo
Mujahideen
Dilahirkan pada 30 Ogos 1984, anak ke 2 dr 6 adik bradik. sekarang menuntut di Universiti Pentarbiyahan Syuhada' Islam,program pendidikan moral. erm...stakat tu je kot :-) "kadangkala kite perlu menangis supaya kite sedar hidup ini bukan sekadar utk ketawa, namun, kite juga perlu ketawa, supaya kite sedar betapa bernilainya setitis air mata...."
View my complete profile

MUTIARA KATA

Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: "Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah." - (Riwayat Muslim)

bicara siswa

Followers

Nasyid FM

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all