Tuesday, July 8, 2008

FORMULA KEBANGKITAN SEMULA......


JGN PERNAH BERMIMPI TUK TGAKKN ISLAM ANDAI TARBIYYAH TIDAK BERJALAN!!!

SALAM PERJUANGAN,

SEDARILAH WAHAI... pemuda,sahabat,saudaraku,kawanku yang masih bersemangat dan mahu akan iSlam tertegak di buMi malaysia yang tercinta ini! , bukan impian yang kita mahu tetapi kenyataan, kenyataan yang kita mahukan dari titik peluh usaha kita sendiri, namun ia bukanlah impian semata2 , bukanlah semangat! semata-mata, jauh lagi SLOGAN KOSONG yang dalamnya lompong semata-mata! marhalah (perjalanan) ini sebenarnya teramat jauh dan ia perlu usaha yang tersusun dengan rapi sekali dan kerana sikap kita yang tergopoh dan mahu cepat mengecapi kemenangan maka tidak diberikan kemenangan yang selayaknya SEDANGKAN UMMAT TIDAK TAHU PUN AKAN KEPENTINGAN SOLAT! LAGI, lihatlah akan keputusan yang kita sendiri tidak perlu bertanya pada sesiapa pun kerana kita sendiri sudah tahu akan hakikatnya!

9:42. Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. Mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah: "Jikalau kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu." Mereka membinasakan diri mereka sendiri[644] dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta.

- at-taubah

perjalanan dan perjuangan yang tersusun dan teratur setelah melepasi marhalah-marhalah yang tertentu maka barulah ALLAH akan memberikan janji2NYA kepada kita semua. telusurilah , laluilah, salurilah jalan dan tngkatan-tingkatan itu agar kemenangan yang dikecapai akan kekal bertahan dan berkesan walaupaun ia mengambil masa yang lama!........

Formula Kebangkitan Semula

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum wbt.. hai kawan2, bertemu lagi di semester yang baru.. Ha.. tajuk kita kali ni ialah 'Formula Kebangkitan Semula Islam'. Kawan2 semua sedar tak yang kita sekarang ni dipandang hina oleh orang2 Barat? Umat Islam dianggap umat yang paling lemah, dan kita juga dianggap sebagai umat pengganas! Saudara2 kita kat Palestin tu dianggap macam binatang.. di bunuh & dirogol sesuka hati! Tak kira muda, tua, lelaki @ perempuan, semuanya dizalimi oleh syaitan bertopengkan manusia..

Ish3, tak kan kita nak tengok ja? Siapa lagi nak tolong saudara2 kita tu kalau bukan kita? Tapi macam mana nak tolong?? Kita sekarang ni dah jadi umat yang lemah. Tak dok seorang pun yang berani mempertahankan bumi Palestin yang kat dalamnya ada Masjid al-Aqsa. Semuanya dah lemah. Sebab apa? Sebab kita dah kekurangan umat yang kuat akidahnya..

Kalau kita renungi sejarah pembukaan Kota Konstantinopel oleh Sultan Muhammad al-Fatih, mesti kita akan rasa kagum dengan kehebatan dan kebijaksananaan Sultan Muhammad al-Fatih & tentera-tenteranya ni. Ye la cuba bayangkan, sultan muda yang berumur 19 tahun (diulang.. 19 tahun!!!!) ni berjaya menawan Kota Konstantin, yang mana kota tersebut sudah lama cuba ditawan oleh pemimpin2 Islam & tentera2 Islam yang lain semenjak 800 tahun sebelum tu lagi.. Eh, pelik betul.. awat depa ni semangat sangat nak tawan Kota Konstantinopel ni? Oh, rupa2nya, semua pemimpin Islam & tentera2 Islam sebelum tu, pakat2 nak berebut gelaran sebaik2 pemimpin & sebaik2 tentera yang Rasulullah saw pernah bersabda sewaktu menggali Parit Khandaq, 800 tahun sebelum penawanan Kota Konstantin oleh Sultan Muhammad. Sabda Rasulullah saw tersebut ialah:

“..Constantino (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam.

Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……”

(Hadis riwayat Imam Ahmad)

Fuh, ni bukan calang2 hebat ni.. 800 tahun tu... yang cuba nak tawan sebelum2 ni pun bukan nya calang2 orang! Khulafa ar-Rasyidin pun cuba nak tawan Konstantin tu! Fuh memang hebat la.. yang paling saya kagum ialah cara mereka pindahkan 72 buah kapal perang yang besar2 dan sememangnya teramat berat dari Selat Bosporus ke Teluk Golden Horn melalui jalan darat & gunung! Caranya ialah dengan menghamparkan batang2 kayu sepanjang laluan yang menghubungkan Selat Bosporus dengan Teluk Golden Horn. Ini disebabkan mereka tak dapat nak merentasi ke Teluk Golden Horn yang telah direntangi dengan rantai besi. Tektik ini diakui sebagai antara tektik peperangan (warfare strategy) yang terbaik di dunia oleh para sejarawan Barat sendiri.

Macam mana mereka ni boleh jadi hebat macam tu sekali? Jawapannya ialah tentera2 yang dipilih oleh Sultan Muhammad II ni terdiri daripada muslimin yang mempunyai keimanan yang teramat teguh serta kuat beribadat! Manakala, Sultan Muhammad II sendiri merupakan hamba Allah yang amat kuat beribadat. Buktinya, sewaktu pemilihan Imam untuk solat Jumaat yang pertama selepas panawanan Konstantin, Baginda telah terpilih kerana baginda tidak pernah meninggalkan solat 5 waktu (awal waktu&berjemaah), solat rawatib & juga solat tahajjud sepanjang hidup baginda.Sesiapa yang benar2 mengabdikan diri pada Allah, pasti Allah akan membantunya dalam segala perkara.. Ya! Hanya dengan keimanan yang teguh sajalah umat Islam akan menjadi umat yang kuat! Dan seterusnya Palestin juga tidak mustahil untuk dibebaskan, dan kita semua pasti dapat solat di dalam Masjid al-Aqsa yang menjanjikan pahala yang cukup tinggi oleh Allah.

Macam mana pulak nak membentuk muslim yang teguh keimanannya? Jawapannya hanya satu.. iaitu dengan Tarbiyah Fardi (Individu) iaitu melalui usrah@halaqoh. Sequence untuk kebangkitan Islam dapat diringkaskan seperti berikut:

--> Individu Muslim

( KITA MASIH TERSEKAT DISINI! )

--> Baitul Muslim

--> Masyarakat Muslim

--> Negara Islam

--> Benua Islam

--> Dunia Islam

Kat bawah ni saya sertakan kata2 Syakib Arsalan..

"Banyak surat sampai kepadaku sama ada dari Morocco, Jawa, Mesir, Syria, Iraq dan negara kamu (Palestin). Penulis-penulisnya mencadangkan satu Muktamar Islam, atau melantik seorang khalifah atau perkara-perkara yang seumpama dengannya. Namun seperti biasa aku akan menjawab:

"Kita WAJIB memulakan usaha Islam ini dari bawah, iaitu melalui TARBIYAH INDIVIDU. Apalah gunanya mengadakan muktamar yang menghimpunkan orang-orang yang LEMAH, tidak mempunyai keinginan sendiri dan tidak mampu melaksanakan satu keputusan atau resolusi. Apa faedahnya berbuat demikian? Adakah kamu mahu mengumpulkan angka-angka KOSONG?" ~ [Syakib Arsalan]

(sekadar pandangan dari hamba Allah yg dhaif.....)

0 comments:

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Dulu, Kini dan Selamanya...

Dulu, Kini dan Selamanya...

### salam ukhwah ###....

My Photo
Mujahideen
Dilahirkan pada 30 Ogos 1984, anak ke 2 dr 6 adik bradik. sekarang menuntut di Universiti Pentarbiyahan Syuhada' Islam,program pendidikan moral. erm...stakat tu je kot :-) "kadangkala kite perlu menangis supaya kite sedar hidup ini bukan sekadar utk ketawa, namun, kite juga perlu ketawa, supaya kite sedar betapa bernilainya setitis air mata...."
View my complete profile

MUTIARA KATA

Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: "Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah." - (Riwayat Muslim)

bicara siswa

Followers

Nasyid FM

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all