Thursday, January 28, 2010

TELAH TIBA SAAT WAKTU KAU TINGGALKAN KAMI...


(gambar kenangan bersama As-syahid akhi faizol sewaktu menghantar ustaz Anhar ke Makkah)


Lembut Mu Tak Bererti
Kau Mudah Dijual Beli
Kau Mampu Menyaingi
Lelaki Dalam Berbakti

Lembut Bukan Hiasan
Bukan Jua Kebanggaan
Tapi Kau Sayap Kiri
Pada Suami Yang Sejati

Di Sebalik Bersih Wajah Mu
Di Sebalik Tabir Diri Mu
Ada Rahsia Agung
Tersembunyi Dalam Diri

Itulah Sekeping Hati
Yang Takut Pada Ilahi
Berpegang Pada Janji
Mengabdikan Diri

Aduhai Muslimatku sayang...

Bismillah walhamdulillah.......bila dengar lagu ni, teringat sahaja kepada arwah as-syahid akhi faizol semasa persembahannya dalam suatu program yang lepas. Bila menghayati, rupa-rupanya lirik lagu ni mempunyai maksud yang begitu mendalam. Sesuai dengan perwatakannya yang suka berbicara tentang tauhid dan tsauf. Kebiasaannya orang sufi akan berbicara dalam bahasa kiasan. Tidak semua orang yang dapat memahaminya melainkan ahli-ahli dalam bidang ini. Kata-katanya begitu menusuk qalbu kepada orang yang mendengarnya. Pernah satu ketika as-syahid pernah memberi nasihat kepada shbt dan shbyhnya agar sentiasa ”meletakkan pergantungan hanya kepada Allah”, ”letakkan Allah dalam hati.”

Ya akhi, jika suatu ketika dahululu, anta antara orang yang selalu mengajak ana untuk bersembang tentang hakikat dan makrifat, tentang qudrat dan zat Ilahi, namun kini ana dah keseorangan, tiada lagi insan yang mahu berbicara soal itu dengan ana. Kalau ada pun tak ramai yang faham tentang bahasa yang selalu kite gunakan. Pemergian anta berdua cukup trasa kehilangannya, namun ana tetap yakin, walaupun anta berdua telah pergi meninggalkan kami semua, ssungguhnya kami disini tidak keseorangan, kerana Allah sentiasa akan bersama-sama dengan perjuangan kite. Kami juga akan berusaha untuk sampai disana dalam keadaan terbaik.

Ya akhi, insyaallah ana akan meneruskan perancangan kite untuk bermusafir menjejaki alim ulamak di negara ini. Ana akan cuba dapatkan senarai nama tu daripada guru anta. Moga2 dengan bersahabat dengan orang-orang alim sedikit sebanyak memberi kesan kepada hati yang sentiasa dahagakan CINTA ILAHI ini, walaupun bukan mudah untuk mencapainya, namun akan aku gagahi untuk merentasi segala mehnah dan tribulasi. Semakin dekat diri kite dengan Sang Pencipta, semakin banyak ujiannya, semakin takut kite padaNYA, semakin kite trasa bahawa diri kite tiada apa2.

Ya akhi, ketahuilah bahawa sahabatmu ini juga sedang menanti saat untuk dijemput Ilahi, bila waktunya hanya Allah sahaja yang lebih mengetahui. Mudah2an diri ini juga kembali dalam keadaan yang terbaik. Namun dalam hati ini sentiasa ada harap dan takut pada Allah,malahan semakin rindu untuk berjumpa dengan Ilahi. Ya akhi, ana sangat rindu untuk melihat wajah Allah disyugaNYA nanti. Namun pada masa yang sama ana sangat takut sekiranya Allah mencampakkan ana ke dalam neraka Jahanam. Allahuakbar......Nauzibillah himinzalik....

Ya akhi, ana tak mampu lagi untuk meneruskan tulisan untuk menceritakan tentang kenangan kite bertiga, kerana ana tak mau menangis lagi. Disaat ana dalam kesedihan bayangan wajah entum brdua datang kepada ana dengan penuh senyuman. Ana yakin anta berdua sudah berbahagia disana. Malahan ana yakin anta berdua sentiasa hidup disisi Allah, kerana para syuhada’ tak pernah mati. Sahabatku yang dikasihi kerana Allah, berbahagialah entum disana, insyaallah sabahabatmu ni pasti akan menyusuli apabila sampai waktu yang telah dijanjikan oleh Allah. Ana akan sentiasa ingat janji kite untuk sama2 bertemu semula di syurga Allah nanti. Ya Allah, peliharalah hambamu yang dhaif ini.......
Wallahua’lam...

2 comments:

Norhafizawati said...

Arwah seorang yang sangat tegas..Teringat waktu dia menjadi partner ana..waktu tu first time dia pegang jawatan, dia kuat semangat u habiskan tugas dia..Moga tunjuk ajar arwah pada ana dulu ana dapat manfaatkn..

NuRuLhiDaYani Bt AhmaD said...

salam..sentiasa perbetulkan niat di mna jua kita berada..salam alaik..

Alfatehah buat sahabat sperjuangan..

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Dulu, Kini dan Selamanya...

Dulu, Kini dan Selamanya...

### salam ukhwah ###....

My Photo
Mujahideen
Dilahirkan pada 30 Ogos 1984, anak ke 2 dr 6 adik bradik. sekarang menuntut di Universiti Pentarbiyahan Syuhada' Islam,program pendidikan moral. erm...stakat tu je kot :-) "kadangkala kite perlu menangis supaya kite sedar hidup ini bukan sekadar utk ketawa, namun, kite juga perlu ketawa, supaya kite sedar betapa bernilainya setitis air mata...."
View my complete profile

MUTIARA KATA

Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: "Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah." - (Riwayat Muslim)

bicara siswa

Followers

Nasyid FM

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all