Tuesday, October 20, 2009

Perbaikilah Diri Hamba Ini....

Tiap kali aku menulis terlintas dihati ini agar ada insan yang mengigatkan dan menegur segala kesilapan dan kesalahan yang ku lakukan.

Aku menulis dengan hati ku kerana aku ingin ianya sampai dihati kamu semua. Semuanya yang baik. Dan tapisan yang tidak baik itu, aku mengharapkan teguran agar aku dapat menulis dengan baik lagi. Kiranya teguran yang ekstrim dan mengaibkan tegurlah melalui email. Aku mera’i dan mendambakannya.

Memanglah ini saja cara untuk aku memperbaiki karya karya dakwah ku. Agar karya dakwah ini menjadi pahala buatku.

Prinsip ku, aku suka mencari jalan keluar kepada sesuatu perkara yang memburukan keadaan hidupku biar pun perkara itu akan melukakan hati ku, kerana aku tidak mahu hidupku tidak boleh memanjat langit.

Aku ingin belajar dan terus berusaha untuk menginfak kan segalanya dalam hidup ini semata-mata untuk dakwah. Dan dakwah memerlukan jiwa dan ruh yang suci dan kesucian itulah sukar untuk aku raih tanpa membaiki diri ku dari masa ke semasa.
Inilah warisan tarbiyah yang ku belajar kerana aku ingin menjadi model dan bintang yang menyinar dalam cakrawala dakwah ini.

Aku ingin sekali dikenali dilangit dan tidak dibumi kerana dilangit itulah pesona kehidupan yang ingin ku ciptakan. Disanalah pejuang-pejuang dikumpulkan. Disanalah malaikat bersaf-saf mentaati Rabul jalil.
Disanalah aku ternampak berbagai keindahan yang tidak boleh ku bayang dan khayalkan dengan matahatiku.

Aku selalu merenung langit bila hati ku gundah gulana. AlMarhum guru ku berpesan, kiranya aku susah hati lihatlah kelangit kerana dilangit itulah ruh ruh syuhada’ dinaikan dengan sutera sutera putih, Dilangit itulah ketenangan kita, dilangit itulah kita nampak akan besarnya kekuasaan Allah. Dilangit itulah kita akan rasakan kekerdilan kita ini. Dilangit itulah kita akan rasakan bahawa kita hanyalah hama yang tiada nilai jika hidayah dan jalan dakwah ini tidak Allah kuniakan kepada kita. Dilangit itulah yang akan membuatkan nafsu besar dan cita cita kepada matabenda dunia ini menjadi pudar ….

Itulah langit yang Allah letakkan diatas kita supaya kita sentiasa mendongak dan menghinakan diri ini kepada Allah!

” Pasti hati mu lapang kerana ini adalah amalan2 pejuang ” kata guruku.
Langit banyak mengajar ku akan lapang dada. Banyak mengajar aku tentang bagaimana untuk mencipta cita cita. Dan cita cita ku tidak pernah tersangkut dibumi ini melainkan disyurga.
Rasullulah berpesan ” Jika kamu bercita citakan syurga, mintalah syurga yang tertinggi, syurga firdaus” .

Memang tidak akan tergapai cita2 itu mengikut logik akal kita namun wahyu dan rahmat tidak mengenal akal! Syurga hak Allah. Biarlah Allah dengan tugas dan hakNya.
Tugas kita teruskan bergerak mengikuti putaran bumi ini dengan risalah agung yang kita fahami ini.

” Inilah jalan Ku” kata Hasan AlBanna.
” Aku telah buat segalanya dari hidup ku untuk jalan ini ” Kata sayyid Qutub.
” Selepas menjadi khalifah aku inginkan syurga ” Kata Umar Abdul Aziz.
” Aku ingin panah ini kena dileherku” kata badui itu pada rasullulah.
Semua mereka ini bertemu cita-citanya. Cita-cita tidak menipu dan Allah akan membenarkan apa yang kita katakan. Itulah cita cita yang ku maksudkan.
Ghairahkan diri kita dalam perjuangan ini!

“ Ya Allah ambilah darah ku hari ini sekehendakMu samapai engkau redha pada ku ” Kata thalhah didlam perang uhud.
Apakah kita ada ghairah dalam dakwah ini?

Atau hanya ghairah bila bersama murabbi kita dan lemah bila keseorangan. Dimanakah kita letakkan ilmu tarbiyah yang telah dimasukan dalam jiwa kita oleh murabbi kita untuk kita pertahankan syaksiyah dan semangat ini dimana saja kita berada! Untuk kita kuatkan jati diri mengharungi semak semak djalan sukar ini?
Masihkah kita ingin berpaut dan bergantung dengan manusia lagi sepertimana kita bergantungan dicelah susuan ibu kita diwaktu kecil?
Kerdil sangatkah kita ini?

Aduhai … lamanya sangat kita berusrah, berjaulah dan berbagai program yang jamaah beri dan kita hadiri untuk kita bertambah qualiti lagi hingga program berganti program, sehingga gambar-gambar yang kita ambil dalam program yang kita hadiri untuk dibuat kenangan tidak muat untuk diisi di pendrive kita lagi kerana kegahirahan kita untuk gambar itu hingga kita lupa sepatutnya keghairahan itu kita patut channelkan untuk melaksanakan dakwah dengan jiddiyah yang berterusan tapi keghairahan kita hanyalah terhenti pabila tamatnya program kita. Apabila semua gambar2 kita telah kita downloadkan!
Lemahnya kita ikhwah dan akhawatku.
Betapa ruginya tarbiyah-tarbiyah yang kita lewati tanpa dapat meningkatkan performance kita sebagai da’i!

Dimana keghairahan dan cintamu pada dakwah dan deen ini?
Apakah pertemuan demi pertemuan yang kita aturkan dalam program-program kita hanya sebagai ukuhuwah yang kosong. Melepaskan rindu-rindu kita dengan kawan-kawan?
Jika inilah! Dimanakan kerinduan yang kita tahtakan dalam hati untuk tugas ini?
Dimana?

Inilah sebahagian dari pengalaman episod hidupku sewaktu aku masih mentah dengan tarbiyah. Berlumba-lumba tanpa keghairahan yang boleh membangunkan ruh jihadku! Sehingga aku terdampar dalam keletihan menghadiri program demi program tanpa dapat meningkatkan reputasiku sebagai duat yang bermanfaat!
Aku berkongsi denganmu supaya jangan kamu bazirkan usia ini dengan tarbiyah yang tiada natijahnya. Sampai bila harus begitu?

Ingat! keghairahan adalah syurga. Dan keghairahan itulah akan memberi kita kelazatan demi kelazatan dijalan ini. Mari kita letakan keghairahan ini ditempat yang benar. Agar keghairahan itu akan memanaskan darah mudamu untuk terus membakar bumi ini dengan lahar dakwah mu!

Inilah penangan keghairahan cintaku yang ingin kukembarkan dengan cintamu. Inilah suara nurani ku. Inilah suara hati ku. Inilah cetusan pengalamanku. Dari doa Rabithah yang sering aku kirimkan untukmu. Dari kemurnian jiwaku! Untuk kamu rasakan dalam helaan nafas jujurmu.

Ambillah setitik semangat ku ini untuk dijadikan lautan oleh mu.
Semangat yang telah lama ku peram sehingga aku lupa akan keletihan dijalan ini. Keletihan yang penuh nikmat yang tidak dapat aku bayangkan.
Pilihlah cita citamu. Jadilah pemimpin yang bijak. Biar getaran mimpi itu menjadi getaran yang meransangkan kesuma dan perjuangan mu.

” Mimpi hari ini adalah keyataan hari esok “ Kata Assyahid Albanna. Dijalan dakwah ini mungkin kita terjaga sebelum mimpi kita selesai. Dan tugas kitalah untuk segera bangun dan terus bangun tanpa tangguh untuk mneyelesaikannya dialam nyata ….
Jadikanlah mimpi kita seperti mimpi AsSyahid Ahmad Yasin yang bermimpi kakinya lumpuh. Dan lumpuhlah ia waktu berusia 16 tahun. Walaupun lumpuh zionis tidak dapat senyum dengan kelumpuhan itu malah saban malam zionis pula didatangi mimpi yang menakutkan.

Hingga Assyeikh bermimpi sekali lagi ……mimpi yang membawanya kelangit… dan mimpi itu pastinya akan berterusan kepada muridnya dan pejuang lainnya.
Semuga kita menjadi penyambung kepada mimpi itu agar bulu roma kita sentiasa meremang dengan semangat dakwah dan jihad yang berterusan terus mengejar kezaliman yang tidak pernah berhenti merosakan maya ini ….

0 comments:

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Dulu, Kini dan Selamanya...

Dulu, Kini dan Selamanya...

### salam ukhwah ###....

My Photo
Mujahideen
Dilahirkan pada 30 Ogos 1984, anak ke 2 dr 6 adik bradik. sekarang menuntut di Universiti Pentarbiyahan Syuhada' Islam,program pendidikan moral. erm...stakat tu je kot :-) "kadangkala kite perlu menangis supaya kite sedar hidup ini bukan sekadar utk ketawa, namun, kite juga perlu ketawa, supaya kite sedar betapa bernilainya setitis air mata...."
View my complete profile

MUTIARA KATA

Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: "Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah." - (Riwayat Muslim)

bicara siswa

Followers

Nasyid FM

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all