Friday, August 21, 2009

RAMADHAN YANG DIRINDUI SUDAH TIBA…..

Bismillahirrahmannirrahim…. Alhamdulillah segala puji bagi Allah kerana masih lagi memberi peluang kepada diri ini untuk meyambut bulan ramadhan yang penuh dengan keberkatan. Kedatangannya sentiasa dinantikan, namun pemergiannya membuatkan kita akan menangis untuk berpisah dengannya. Mungkin perasaan ini hanya wujud kepada mereka-mereka yang mencari cinta Allah. Sedangkan ahli maksiat tidak merasa apa-apa dengan kehadiran bulan ini. Bagi mereka mungkin bulan ramadhan ini sama sahaja dengan bulan-bulan yang lain.

Namun jauh di sudut hati, diriku terasa sebak apabila bulan ramadhan sudah tiba. Ntah mengapa aku pun tidak tau. Mungkin terkenangkan suasana bulan ramdhan yang lepas. Terasa rindu pulak suasana sewaktu aku bersama-sama dengan sahabat dan sahabiyah sama-sama bentang tikar untuk buat persiapan bagi ahli jemaah menunaikan solat sunat tarawikh dan iftar. Setiap petang begitulah rutin kami, bertugas mengikut jadual yang telah disediakan. Apapun aku mengharapkan ramdhan kali ini lebih baik lagi kepada diriku daripada ramdhan yang lepas. Mudah-mudahan Allah memberi taufik dan hidayah kepadaku dalam bulan ini, supaya daku dapat tingkatkan amal ibadahku, bukan semata-mata untuk mendapatkan ganjaran, sebaliknya ingin meraih cinta Allah.

Kadangkala trasa sayu juga memandangkan ramadhan kali ini merupakan ramadhan yang terakhir aku berada di bumi UPSI. Selepas ini ntah dimana pula aku akan dipostingkan. Bagiku tidak kisah kemana sahaja dihantar, asalkan diriku hidup dengan peribadi seorang muslim serta melaksanakan amanah Allah sebagai hamba dan khalifahNYA di muka bumi ini. Insyaallah aku akan sentiasa berpegang teguh dengan prinsip diriku, iaitu ”Biarlah daku mati untuk Islam, asalkan jangan Islam mati disebabkan perbuatanku.”

0 comments:

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Dulu, Kini dan Selamanya...

Dulu, Kini dan Selamanya...

### salam ukhwah ###....

My Photo
Mujahideen
Dilahirkan pada 30 Ogos 1984, anak ke 2 dr 6 adik bradik. sekarang menuntut di Universiti Pentarbiyahan Syuhada' Islam,program pendidikan moral. erm...stakat tu je kot :-) "kadangkala kite perlu menangis supaya kite sedar hidup ini bukan sekadar utk ketawa, namun, kite juga perlu ketawa, supaya kite sedar betapa bernilainya setitis air mata...."
View my complete profile

MUTIARA KATA

Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: "Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah." - (Riwayat Muslim)

bicara siswa

Followers

Nasyid FM

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all