Sunday, August 30, 2009

30 OGOS 2009 GENAP 25 TAHUN USIAKU….

Alhamdulillah….terlebih dahulu daku bersyukur kehadrat Allah s.w.t kerana masih lagi memberi peluang kepadaku untuk merasai nikmat Iman dan Islam serta masih memberi ruang kepadaku untuk memperbaiki Iman dan Amal. Alhmdulillah….di bulan yang mulia ini usiaku sudah genap 25 tahun. Namun terdapat persoalan yang selalu bermain di fikiran ini, selama 25 tahun Allah bagi kehidupan ini, sudah banyak manakah aku telah sumbangkan untuk islam. Bagaimana pula hubunganku dengan Allah, adakah semakin hari semakin meningkat atau sebaliknya yang berlaku. Ya Allah….ampunilah dosa-dosaku seandainya selama ini daku banyak lalai dan alpa dengan kehidupan dunia yang sementara ini.

Teringat pula nasihat ayah angkatku tentang kehidupan ini, katanya : zul, sebenarnya mati itu Allah telah tetapkan, cuma kita menanti masa yang ditentukan sahaja. Hari demi hari yang berlalu ini sebenarnya telah dekatkan diri kite untuk kembali pada Allah, cuma kita je tak sedarkan diri, kita sentiasa merasakan umur kita panjang. Lalu kita alpa tanpa membuatkan persediaan yang secukupnya. Bila kembali berjumpa dgn Allah, barulah kita menyesal kerana melihat betapa sikitnya bekalan yang kita bawa. Allah s.w.t sendiri telah menceritakan keadaan ini didalam surah as-sajdah. Beliau telah memberikanku satu zikir yang menjadi azimat buatku bila aku sedih dan berduka, mafhum zikirnya berbunyi Allah tengok aku, Allah bersamaku dan Allah sedang perhatikanku. Semoga Allah memberkati kehidupan Ayah angkatku yang telah banyak memberi tunjuk ajar dan membimbing diri ini kerah jalan yang diredhai Allah.

Justeru aku telah membuat dua fasa untuk diriku yang perlu aku capai, pertamanya fasa kehidupan dan kedua adalah fasa kematian . Untuk fasa kehidupan aku bahagikan kepada 3 bahagian iaitu ilmu pengetahuan, keluarga dan kerjaya. Sementara fasa kematian pula lebih fokus kepada ibadat dan sumbangan kepada masyarakat. Semua ini terkandung didalam master plan kehidupanku. Sebagai mana perancangan kita untuk berjaya didalam pelajaran, Sebagai seorang insan yang bergelar hamba Allah kita juga perlu ada perancangan untuk berjaya di akhirat. Di akhirat nanti kita akan berjaya sekiranya kite termasuk dikalangan ahli syurga, sebaliknya kite akan gagal sekiranya kita dihumban kedalam neraka.

Namun perjalanan untuk ke syurga penuh dengan mehnah dan tribulasi yang terpaksa ditempuhi. Walaubagaimanapun, daku telah nekad utk merempuh sahaja tembok2 yang menjadi penghalang untuk aku memperolehi keredhaan Allah. Biarlah aku mati untuk mempertahankan Islam, asalkan jangan Islam mati disebabkan perbuatanku. Lagipun segala apa yang ada pada diriku bukannya milik aku, sebaliknya ia adalah milik Allah. Apabila sudah tiba masa dan waktunya pasti Allah akan mengambilnya kembali daripadaku. Kadangkala daku semakin resah apabila melihat apa yang berlaku kepada umat Islam pada hari ini, seolah-olah mereka tidak yakin akan kewujudan Allah s.w.t Sebagai contohnya bala H1N1 pada hari ini, masyarakat cuma nampak Virus tersebut berpunca daripada babi, sebaliknya mereka tidak nampak bahawasanya bala tersebut datang dari Allah s.w.t Daku cukup hairan kenapa manusia begitu takut kepada penyakit daripada pencipta penyakit itu sendiri. Sedangkan penyakit itu langsung tidak boleh memberi manfaat @pun mudarat melainkan dengan keizinan Allah s.w.t. Alangkah baiknya sekiranya ketakutan dalam hati kita itu hanya ada pada Allah.

Astargfirullah......betapa jauhnya keyakinan kami kepadamu yang Allah. Kadangkala daku termenung seorang diri memikirkan adakah daku layak untuk menjadi kekasih Allah, sedang tanggungjawabku sebagai hambaNYA pun belum dilaksanakan dengan sepenuhnya lagi....ya Allah!!! Ampunilah hambaMU yang dhaif ini. Janganlah engkau membiarkan daku keseorangan mengharungi liku-liku kehidupan ini,kerana aku yakin hanya engkau sahaja pembimbing yang terbaik untuk hambaMU ini. Sempena kedatangan bulan yang mulia ini, engkau tarbiyahlah diri hambaMU ini, supaya daku menjadi insan yang bertakwa kepadaMU. Sesungguhnya hanya Engkaulah segala-galanya buatku ya Allah, aku teringin untuk sentiasa bersamaMU....

4 comments:

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad said...

salam ramadhan dan salam perjuangan abg Zul. firstly, Selamat Hari Ulang Tahun Kelahiran, Smoga Panjang Umur dan Dimurahkan Rezeki. Terus istiqamah pada Jalan Ini.Asif lambat wish..

Aisyah Humairah said...

Alhamdulillah.... sudah 25 tahun diberi kehidupan oleh Sang Pencipta...

Semoga dengan umur yang bertambah ini, ,menjadikan diri ustaz semakin mengejar cintaNya...

Alhamdulillah.... perancangan masa depan yang tersusun..... harap 'skema' yang telah di bina ini dapat menjadikan ustaz semakin jelas dengan tujuan kehidupan sebenar......

Insya ALLAH 25 tahun melayari bahtera kehidupan ini akan menjadikan ustaz banyak mencari erti kehidupan sebenar......

NuRuLhiDaYani Bt AhmaD said...

salam..selamat hari lahir..mg usia yg makin berkurg tp bertambah nya iman n amal..mg panjang umur..salam alaik..

Zul Kahar said...

JEMPUTAN MAKAN FREE – REZEKI DARI LANGIT

'Kami tidak mengutus seorang rasulpun melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia dapat memberi penjelasan dengan terang kepada mereka. Maka Allah menyesatkan siapa yang Dia kehendaki, dan memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan Dia-lah Tuhan Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.'
(AL QURAN – Ibrahim: 4)

'Dan sekiranya mereka Kami binasakan dengan suatu azab sebelum Al Quran itu diturunkan, tentulah mereka berkata: "Ya Tuhan kami, mengapa tidak Engkau utus seorang Rasul kepada kami, lalu kami mengikuti ayat-ayat Engkau sebelum kami menjadi hina dan rendah”.' (AL QURAN - Ta Ha: 134)

‘Hai ahli kitab, sesungguhnya telah datang kepada kamu rasul Kami, menjelaskan syariat Kami kepadamu ketika terputus pengiriman rasul-rasul, agar kamu tidak mengatakan: “tidak datang kepada kami baik seorang pembawa berita gembira, maupun seorang pemberi peringatan”. Sesungguhnya telah datang kepadamu pembawa berita gembira dan pemberi peringatan. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu’ (AL QURAN – Al Maidah: 19)

Kepada yang faham dengan jelas Al Quran dalam bahasa Melayu di atas maka anda secara automatiknya telah tersabit dengan rasul yang diutuskan Allah kepada anda kaum Melayu iaitu rasul Melayu, samada suka atau terpaksa, di;

http://messengerofgodtoday.blogspot.com

If;

Suka – Nikmat
Terpaksa – Azab

You make and decide your own order

Al Quran adalah rezeki dari langit yang diturunkan Tuhan. Maka kami hanya menyediakan hidangan rezeki yang diturunkan kepada kami in 'Local Malaysian Style', free of charge (FOC).

Hidangan yang kami sediakan adalah fresh sepanjang masa, segar, baru dan bukan bangkai, darah mahupun babi dan juga bukan yang disembelih selain nama Allah, serta di jamin halal di sisi Tuhan.

Blog kami adalah terbuka dan sentiasa terbuka (24hrs) bagi mereka yang fakir, yang miskin, yang kelaparan dan yang dalam perjalanan untuk mendapatkan makanan di dalamnya yang boleh dimakan bersama-sama, yang tak habis-habis dan yang mengenyangkan yang boleh membawa kepada kepuasan hati.

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Dulu, Kini dan Selamanya...

Dulu, Kini dan Selamanya...

### salam ukhwah ###....

My Photo
Mujahideen
Dilahirkan pada 30 Ogos 1984, anak ke 2 dr 6 adik bradik. sekarang menuntut di Universiti Pentarbiyahan Syuhada' Islam,program pendidikan moral. erm...stakat tu je kot :-) "kadangkala kite perlu menangis supaya kite sedar hidup ini bukan sekadar utk ketawa, namun, kite juga perlu ketawa, supaya kite sedar betapa bernilainya setitis air mata...."
View my complete profile

MUTIARA KATA

Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: "Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah." - (Riwayat Muslim)

bicara siswa

Followers

Nasyid FM

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all