Friday, May 2, 2008

Buat hati ku yang terluka dan terlupa.

Tidak tahu apakah luahan ini.... Di persimpangan itu terhuyung-hayang, cuba aku gapai pangkal emosi ku yang berkancah dalam detik konflik diri ini. Cuba aku bersikap rasional merungkai satu persatu agar dapat ku simpulkan seadanya jasad kerdilku ini dalam penghambaan kepadaNYA. Kerana aku sedar, sesuatu yang berlaku mungkin atau tidak aku tangani merungkaikan segalanya.

Bila mencari titik permulaan terasa satu penghalang menyekat imaginasi ku mendebik dada melawan karenah emosi. Ya, emosi selalu kental dalam perjuangannya merendahkan peringkat imaniah seseorang. Kadang-kala aku juga kecundang dengan kawalan emosi ku. Tetapi, masih tidak terungkur ketika aku sedar bagaimana emosi mempermainkan diri ini.

Yang pasti aku celik, menjadi segalanya makin berdarah atau parah. Dari kemunculan babak baru dalam pembetukkan susur-galur sisa hidup. Juga, titik garisan arena kemunculan hidup baru dalam perjuangan. Dalam sesak layanan remaja ku. Dalam keruncingan langkah-langkah ku. Pasti kan terbeban jiwa manusia mana pun menghadapinya.

Tetap buntu merobek persoalan di jiwa. Secebis jiwa kotor yang tidak tahu sekudus mana pengharapan yang diminta. Tidak tahu, sebanyak mana korban 'hamba' sepanjang usia. Namun, masih berdolak-dalih mempermainkan kata hati dalam emosi diri remaja ini.

Antara perjuangan dan kawan, perjuangan dan iman. Saling bergandingan di antara satu sama lain. Kurang satu kan runtuhlah tiang-tiang yang lain. Persis tiang-tiang solat dalam pembentukkan Tauhid-imaniah seseorang. Pelengkap antara satu sama lain. Bagaimana pula dengan objek lahiri duniawi seperti kawan, kebendaan serta kehidupan? atas dasar perjuangan tetapi masih pincang untuk bertautan.

Dua alam yang berbeza. Dari peringkat asuhan diri individu dalam pembetukkan Iman yang selari dengan Islam. Dan peringkat bersama bagi menentukan realiti hidup ini yang tidak wujud pembohongan bersendiri melainkan 'hidup bersama'. Dasar inilah yang selalu emosi bertelagah dengan kata hati ini.

Begitu sukar untuk berkesinambungan antara satu sama lain. Jika kurangnya asuhan rohani, sudah pasti kepalsuan diri menanggung konsep 'hidup bersama'. Jika wujud sekalipun, tetap kepalsuan mendahului tautan 'bersama' dan akhirnya kecundang dengan dimenangi oleh emosi.

Akal, Ilmu dan Iman semakin terpelusuk bila hati dirasuk emosi. Kalau sebelumnya, "Ya, aku seorang manusia. Aku yang akan merubah dunia. Aku mampu berdepan dengan cabaran". Tetapi tetap munafik setelah mana gara-gara antara emosi dan rasional hati tidak pasti membendung celaan diri sendiri.

Esok lusa berulang lagi. Entah apa kan tiba bila terbitnya fajar nanti. Emosi sudah tentu lebih kuat dari hari-hari kelmarin. Iman pula, bagaimana? Kerana kita tahu, manusia adalah sama kecuali setelah penilaian peringkat iman dan taqwa diri seseorang.

Mungkin ini juga beremosi. Tetapi khas buat hati ku lupa ini aku ingatkan. Buat hati ku luka ini aku sembuhkan. Tidak layak aku membicarakan segalanya jika aku masih sebegini. Perasaan aku cukup melampaui karenah nafsu emosi bermaharaja lela dalam dunia ku ini. Bukan dunia ku saja. Dunia kalian bersama. Realiti hidup kita, tidak pernah dusta dari fantasi yang tidak dapat di titik mulakan atau dinoktahkan. Ini dunia kita.

Mujahideen Kekasih Allah..
7.00 mlm,
3 Mei 2008,26 Rabiul Akhir 1429 H

1 comments:

nur.arif said...

teruskan mnulis akhi...

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Dulu, Kini dan Selamanya...

Dulu, Kini dan Selamanya...

### salam ukhwah ###....

My Photo
Mujahideen
Dilahirkan pada 30 Ogos 1984, anak ke 2 dr 6 adik bradik. sekarang menuntut di Universiti Pentarbiyahan Syuhada' Islam,program pendidikan moral. erm...stakat tu je kot :-) "kadangkala kite perlu menangis supaya kite sedar hidup ini bukan sekadar utk ketawa, namun, kite juga perlu ketawa, supaya kite sedar betapa bernilainya setitis air mata...."
View my complete profile

MUTIARA KATA

Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: "Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah." - (Riwayat Muslim)

bicara siswa

Followers

Nasyid FM

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all