Saturday, May 30, 2009

Sedalam Mana RinduMu !!!!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرحمن الرحيم.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

“Rindunya saya pada Rasulullah SAW..” Seseorang meluahkan rasa di bibir. Entah hati atau bibir semata bersuara.

“Tahun ni kita adakan majlis besar-besaran menyambutnya!..” Cadang seorang pembesar di sebuah negeri antah berantah pula.

Pada saya tidak menjadi kesalahan mahu berkata begitu. Malahan para ulama’ ramai yang berpendapat mengharuskan sambutan Maulidur Rasul. Dipetik dari tulisan kitab Al-Kalam Al-Thayyib, Dr Ali Jum’ah, Mufti Republik Arab Mesir dengan kata mereka: “Syariat telah mengajar kita menyambut kegembiraan dan perayaan, dan mengajar kita melihatnya sebagai suatu ibadah, dan melihatnya sebagai kemuliaan serta kebaikan. Ia adalah hari yang digembirakan dengan utusan Allah, Muhammad SAW.”

Keharusan Menyambut Maulidur Rasul

Ulama’ yang mengharuskan sambutan Maulidur Rasul membawa dalil dari Ibn Abbas r.a yang mana telah berkata:

Telah pergi Nabi SAW ke Madinah, maka dilihat baginda orang-orang Yahudi berpuasa pada hari asyura’. Maka baginda telah bersabda:

“Apakah ini?” Mereka berkata: Ini adalah hari yang baik, ini adalah hari di mana Allah SWT melepaskan Bani Israel dari musuh mereka dan memberi kemenangan pada Nabi Musa a.s. Maka berkata Nabi SAW: “Kami lebih utama dengan Musa daripada mereka.”


Manakala Ibnu Hajar Al-Asqolani berkata: Hari Asyura adalah asas untuk menyambut hari Maulidur Rasul.

Syariat juga mengajar kita tidak salah menyambut dan meraikan hari tertentu walaupun tidak pernah dilakukan sebelum ini asalkan tidak melanggar batas syariat. Ini bukanlah bida’ah dholalah.

Sedangkan Abu lahab seorang kafir yang jelas termaktub di dalam Al-Quran bahawa Allah telah mengazabnya dengan siksaan api neraka berasa gembira apabila mendapat tahu tentang kelahiran Rasulullah SAW. Bahkan dia ketika itu langsung membebaskan seorang hamba yang bernama Thuaibah. Lalu Rasulullah SAW bersabda:

“Sesungguhnya Allah SWT meringakan azab Abi Lahab pada setiap hari isnin kerana telah membebaskan Thuaibah.”

Hadis ini menunjukkan kepada kita bahawa menyambut kelahiran baginda dengan perasaan gembira merupakan suatu perkara yang diberi ganjaran pahala sewajarnya oleh Allah Azza Wajalla.

Hujjah yang dikeluarkan pula oleh At-Tabrani dalam kitab (Al-Ausot) dan Baihaqi daripada Anas bin Malik:
Sesungguhnya Rasulullah SAW mengaqiqahkan untuk dirinya pada hari ulang tahun kelahirannya. Manakala Abu Lahab dan Abdul Mutalib telah mengadakan aqiqah untuk Rasulullah SAW, tetapi Rasulullah SAW mengulangi aqiqah tersebut pada hari ulang tahun kelahirannya.

Maka, jelas kesemua hujjah dan dalil di atas telah disepakati oleh fuqaha’ bahawa menyambut perayaan Maulidur Rasul bukanlah sesuatu perkara yang sesat lagi menyesatkan.


Sedalam Mana Rindumu?

Persoalannya. Sedalam mana rindu kita terhadap Rasulullah SAW? Adakah cukup dengan majlis perayaan sebesar-besarnya? Adakah kita telah menyerapkan syariat yang diajar baginda? Adakah sudah cukup bibir menutur kata membuah rasa rindu yang tersangkut di kerongkong tidak ke hati? Terlalu banyak persoalan mahu dilontar rawak berserakan.
“Bagus bukan tak bagus sambut besar-besaran…tetapi ada yang cakap rindu..selawat ramai-ramai namun tak sampai ke hati..hanya dibibir.” Al-Fadhil Ustaz Syed Abdul Kadir bin Syed Hussin Al-Joofre.

“Banyak sirah hidup baginda telah membuktikan baginda amat merindui kita sebagai umatnya.” Sambung beliau lagi.

Sungguh, Rasulullah SAW sememangnya merindui kita sebagai umatnya sehinggakan tatkala mahu dicabut nyawa oleh malaikat Izrail sekalipun masih ingat untuk berkata-kata “ummati..ummati..ummati.” Bahkan ada riwayat mengatakan baginda mahu menanggung beban sakit ketika dicabut nyawa terhadap umat ke atas pundaknya. Subhanallah! Betapa agungnya hakikat kasih sayang baginda. Terpancar seluruh alam kerinduanmu Ya Rasulullah SAW! Sollu alan Nabi.

النبي صلوا عليه

اَلنَّبِي صَلُّوا عَلَيْهِ * صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْهِ

وَيَنَالُ الْبَرَكَاتِ * كُلُّ مَنْ صَلَى عَلَيْهِ

اَلنَّبِي يَاحَاضِرِيْنَ * اِعْلَمُوا عِلْمَ الْيَقِيْنِ

اَنَّ رَبَّ العَالمَِيْنَ * اَفْرَضَ الصَّلاَةَ عَلَيْهِ

اَلنَّبِي يَا مَنْ حَضَرْ * اَلنَّبِي خَيْرُ الْبَشَرْ

مَنْ دَنَالَهُ الْقَمَرْ * وَنَزَلْ سَلَّمْ عَلَيْهِ

اَلنَّبِي ذَاكَ الْعَرُوْسِ * ذِكْرُهُ يُحْيِى النُّفُوْسِ

اَلنَّصَارَى وَالْمَجُوْسِ * اَسْلَمُوْا عَلَى يَدَيْهِ

اَلنَّبِي ذَاكَ الْمَلِيْحَ * قَوْلُهُ قَوْلٌ صَحِيْهَ

وَالْقُرآنْ شَىْءٌ فَصِيْحَ * اَلَّذِى اُنْزِلْ عَلَيْهِ

اَلنَّبِي يَااهْلَ الْعَرَبْ * اَلنَّبِي مَدْحُهُ طَرَبْ

اَلْحَبِيْب عَالِى النَّسَب * صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْهِ

اَلْحَسَنْ ثُمَّ الحُسِيْنِ * لِلنَّبِي قُرَّةُ الْعِيْنِ

نُوْرُهُمْ كَالْكَوْكَبَيْنِ * جَدُّهُمْ صَلُّوْا عَلَيْهِ


“Sentiasa menambahkan keimanan dan kecintaan kepada Rasulullah. Antara cara untuk menambahkan kasih sayang terhadap Rasulullah ialah dengan mengkaji sirah hidup junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW.” Pesannya lagi.

“Bagai terhentak kepala di dinding keras…kalbu terasa sesak menahan sebak.” Hati berbicara sendiri.

Kesimpulan

Oleh itu, marilah kita cuba praktikkan apa yang diajar baginda baik secara khusus mahupun umum di dalam kehidupan seharian kita. Terapkan syariat baginda samaada secara individu, jemaah mahupun negara. Istiqamahlah dalam mengamalkan amalan itu. Nescaya kita mengerti apa itu rindu dan sayang pada Nabi SAW.

Mencintai kekasih hati, manusia berdaya sehingga terkeluar kata-kata tidak masuk akal inikan pula kewajipan mencintai kekasih Allah SWT yang lebih mulia dari kita.

(sekadar perkongsian)

0 comments:

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Mahasiswa Pendidik Pencetus Revolusi

Dulu, Kini dan Selamanya...

Dulu, Kini dan Selamanya...

### salam ukhwah ###....

My Photo
Mujahideen
Dilahirkan pada 30 Ogos 1984, anak ke 2 dr 6 adik bradik. sekarang menuntut di Universiti Pentarbiyahan Syuhada' Islam,program pendidikan moral. erm...stakat tu je kot :-) "kadangkala kite perlu menangis supaya kite sedar hidup ini bukan sekadar utk ketawa, namun, kite juga perlu ketawa, supaya kite sedar betapa bernilainya setitis air mata...."
View my complete profile

MUTIARA KATA

Menurut perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki, sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah s.w.t. Malah Rasulullah s.a.w memartabatkan kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah dan unik. Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: "Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah." - (Riwayat Muslim)

bicara siswa

Followers

Nasyid FM

Template by - Abdul Munir - 2008 - layout4all